Veelgestelde vragen
Meest voorkomende vragen
Aan een zzp-er in de zorg worden diverse kwaliteitseisen gesteld, hoe dit precies werkt en wat dit voor jou betekent staat hieronder uitgelegd.
Staat jouw vraag er niet tussen? Gebruikt dan het contactformulier rechts zodat ik jouw vraag alsnog kan beantwoorden.
In de wet staat dat iedereen mee moet kunnen doen in de maatschappij. Lukt dat niet dan kun je daarvoor begeleiding aanvragen. Dit kan bij de gemeente vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) of bij het zorgkantoor vanuit de Wet Langdurige Zorg (WLZ).
Begeleiding wordt vergoed wanneer de gemeente of het zorgkantoor een indicatie afgeeft voor individuele begeleiding. De begeleiding van Anoeshka wordt vergoed vanuit het Persoonsgebonden Budget (PGB) en niet vanuit Zorg in Natura (ZIN).
Bij ZIN maakt de gemeente, het zorgkantoor of de zorgverzekeraar afspraken met een aantal zorginstanties waarbij jij jouw zorg kan afnemen en zij de administratie en betalingen regelen. Bij een PGB wordt aan de zorgvrager een budget toegekend waarmee zelf de zorg wordt ingekocht. Dit maakt de zorgvrager zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van contracten, het maken van een planning en het aansturen van de zorgverleners. Ook is de zorgvrager verantwoordelijk voor het bijhouden van de administratie en het betalen van de zorgverleners. Een voordeel kan zijn dat er gerichter ingekocht kan worden op de zorg en hierdoor meer flexibiliteit ontstaat m.b.t. het inzetten van deze zorg rondom jouw eigen wensen en behoeften.
Nee, dat doet Anoeshka niet. De overheid heeft bepaald dat het PGB beheert moet worden door de zorgvrager, of door een vertegenwoordiger. Jijzelf of jouw vertegenwoordiger kan wel mij inzetten vanuit het PGB.
Individuele begeleiding betekent dat er tips en adviezen gegeven worden m.b.t. jouw situatie.
Daarnaast mag er ondersteuning verwacht worden bij het vormgeven en uitvoeren van;
– de dagindeling en het aanbrengen van structuur
– activiteiten zoals hobby’s en boodschappen
– administratie en geldzaken
– vaardigheden oefenen en aanleren
– sociale contacten
Anoeshka is geregistreerd GGZ Agoog, dit betekent dat zij ondersteunt bij herstel en gedragsveranderingen op het gebied van wonen, werken, leren, sociale relaties, intimiteit, financiën en spiritualiteit. De begeleiding is gericht op zingeving, het verminderen van symptomen en het ontwikkelen van gezonde dagelijkse routines.
Om geregistreerd te worden als ggz-agoog moet aan diverse eisen voldaan worden. Zo is Anoeshka in bezit van haar bachelor Social Work, het certificaat GGZ-Agoog en haar Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Om geregistreerd te blijven als ggz-agoog zijn er accreditatie eisen waarbij aan scholing en reflectie voldaan moet worden.
Anoeshka’s registratie als ggz-agoog heeft als doel om haar deskundigheid actueel te houden die nodig is voor de uitoefening van haar beroep, en om haar kwaliteiten te bevorderen. Met de registratie onderschrijft Anoeshka de beroepscode van het sociaal werk. De actuele beroepscode is te vinden op de website van BPSW.
Ja. Anoeshka is in bezit van een bedrijfsaansprakelijksheidsverzekering.
Ja dat kan, de kosten voor de begeleiding kunnen ook particulier betaald worden.
Zorg is en blijft mensenwerk. Onvrede en klachten horen ook bij dit werk, en een goede en snelle aanpak van klachten is belangrijk. Uit de praktijk blijkt dat een goed gesprek tussen de zorgvrager en de zorgverlener het beste werkt. In de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is opgenomen hoe zorgverleners aan diverse eisen moeten voldoen. Meer informatie hierover is te lezen op de website van de rijksoverheid.
Werkwijze vanNoes bij klachten
Heb je een klacht? Geef deze dan aan bij Anoeshka zodat jullie samen het gesprek aan kunnen gaan. Lukt dit niet? Dan is er een klachtenfunctionaris beschikbaar die kan helpen bij dit gesprek. Lost het gesprek het probleem niet op? Dan kunnen er formele stappen genomen worden. Hiervoor dient de klacht schriftelijk ingediend te worden. Er geldt een reactie termijn van 6 tot 10 weken. Hierna kan de klacht door de zorgvrager voorgelegd worden aan de geschillencommissie.
Het landelijk meldpunt zorg is onderdeel van de inspectie gezondheidszorg en jeugd. Je kan bij hen terecht voor informatie over mogelijkheden om klachten op te lossen, voor het beantwoorden van vragen en praktische tips. Meer informatie vindt je hier.
In de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is opgenomen hoe zorgverleners aan diverse eisen moeten voldoen, zo ook over het melden van incidenten. Meer informatie hierover is te lezen op de website van de rijksoverheid.
Wat valt er onder een incident?
Een incident is een handeling die (bijna) fout gaat of anders loopt dan verwacht en die invloed heeft op de kwaliteit van zorg. Een incident heeft geleid, had kunnen leiden tot, of zou nog kunnen leiden tot schade bij de zorgvrager.
Werkwijze vanNoes bij incidenten
Anoeshka informeert de zorgvrager, of indien van toepassing, diens wettelijk vertegenwoordiger over incidenten die merkbare gevolgen hebben voor de zorgvrager, of waarvan aannemelijk is dat die nog kunnen volgen.
Dit doet zij bij voorkeur in een gesprek waarin zij:
• uitlegt wat er is gebeurd;
• hoe dat heeft kunnen gebeuren;
• zo nodig excuses aanbiedt;
• aangeeft wat er geleerd is van het incident;
• en wat de mogelijkheden zijn om de schade voor de zorgvrager te beperken of verhelpen.
Zo wordt voorkomen dat een incident tot een geschil escaleert en blijft de vertrouwensrelatie behouden.
Het incident wordt vastgelegd in het zorgdossier. Bij incidenten met ernstige schadelijke gevolgen wordt melding gemaakt van het incident bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IJG).
Als Social Worker is er geen beroepsgeheim, wel heeft Anoeshka een plicht tot geheimhouding over alles wat binnen de professionele relatie aan haar is toevertrouwd. In de beroepscode is opgenomen dat mensen ervan op aan moeten kunnen dat hun gegevens en informatie bij professionals in betrouwbare handen zijn. Anoeshka onderschrijft de beroepscode en daarmee de plicht tot geheimhouding. Het eigen dossier is altijd opvraagbaar en inzichtelijk, het gaat tenslotte over jouw eigen zorg en begeleiding.
In sommige uitzonderlijke gevallen is (wettelijk) bepaald dat deze geheimhoudingsplicht doorbroken mag worden, hiervoor wordt het conflict van plichten geraadpleegd. Meer hierover is te lezen in de beroepscode voor professionals in het sociaal werk op de website van BPSW.
Ja, iedere organisatie die maatschappelijke ondersteuning biedt is wettelijk verplicht om met de meldcode te werken. De meldcode is een stappenplan bedoeld als ondersteuning bij het signaleren en handelen bij (vermoedens van) huiselijk geweld en kindermishandeling.
Werkwijze vanNoes m.b.t. de meldcode
De meldcode bestaat uit vijf stappen. De eerste stap richt zich op het in kaart brengen van signalen. In de tweede stap worden deze signalen geanonimiseerd overlegd met collega’s binnen de beroepsgroep of voorgelegd aan Veilig Thuis voor advies.
Stap drie bestaat uit het gesprek aangaan met de betrokkenen. In de vierde stap wordt een afweging gemaakt. Met deze afweging wordt in de vijfde stap een actie bepaald. Dit kan betekenen dat er passende hulp geboden of georganiseerd gaat worden of dat er een melding wordt gemaakt bij Veilig Thuis.
Het doel is altijd dat er duurzame veiligheid wordt geboden.